Rezerwuj wizytę
Rezerwuj wizytę
opis
PROBLEMU
Nadpobudliwość psychoruchowa (ADHD)

Wiele słyszymy o ADHD, niekiedy jest mylnie rozumiane jako „złe zachowanie” dziecka lub „nieumiejętność wychowawcza” rodzica. Nie jest ani jednym ani drugim.

 

ADHD czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej, lub inaczej zaburzenie hiperkinetyczne diagnozujemy u dziecka, gdy łącznie występują trzy następujące grupy objawów:

– zaburzenia koncentracji

– impulsywności

– nadruchliwość

 

Zaburzenia koncentracji – jak je rozpoznać?

 

Dziecko ma trudności w skupieniu się, łatwo się rozprasza. Każdy bodziec jest równie ważny.  Wystarczy jakiś hałas, lub dźwięk za oknem i natychmiast się dekoncentruje, odrywa od wykonywanej pracy. Co ciekawe jednocześnie może godzinami wpatrywać się w telewizor, czy układać ukochane klocki. Dlaczego? Problem ze skupieniem w ADHD dotyczy czynności monotonnych, lub trudnych dla dziecka takich jak odrabianie lekcji lub czytanie. 

Czasem problemy w koncentracji dla niewprawnego oka wyglądają dość nietypowo np. dziecko wydaje się nie słyszeć tego, co do niego mówimy (ale nie robi tego naumyślnie). Zapomina i gubi drobne rzeczy (choć ma całkiem dobrą pamięć), Robi „głupie” błędy np. myli plus z minusem, myli numer zadanego w szkole zadania. 

 

Impulsywność – jak się objawia?

 

„Nim pomyśli to powie”, „Nie może w kolejce wyczekać na swoją kolej”, „Ciągle przerywa dorosłym rozmowę” – brzmi znajomo? Dziecko impulsywne ma trudności w hamowaniu reakcji, najpierw działa, a potem (jeśli) poddaje to refleksji. Może zacząć odpowiadać nim usłyszy pytanie do końca; przerywać innym, lub reagować w sposób nieprzemyślany. Nie wynika to z jego złej woli, ale z dużej reaktywności układu nerwowego. Może być gadatliwe i głośnie – kiedy się bawi z innymi to słychać głównie je.  

 

Nadruchliwość – czym jest?

 

Dziecko biega jak nakręcone. Wchodzi na meble, nie może usiedzieć w ławce w klasie, lub na krześle podczas spotkań rodzinnych. Wierci się, rozkręca długopis, kopie krzesło, buja się na nim. Preferuje zabawy ruchowe, gonitwy, przepychanki. Jest w ciągłym ruchu. Niekiedy wiąże się to z częstymi urazami fizycznymi, lub częstym nieumyślnym niszczeniem przedmiotów (np. tłucze szklanki, doniczki). Ogólnie stwarza wkoło siebie dużo zamieszania. 

 

Jeśli poszukujesz wsparcia w radzeniu sobie z takimi sytuacjami u swojego dziecka, zapraszamy serdecznie do umówienia konsultacji u psychologa dziecięcego w naszym gabinecie psychoterapii poznawczo-behawioralnej Wamka i Wamka w Szczecinie.

 

Maciej Wamka
psycholog
psycholog dziecięcy
psychoterapeuta
Absolwent Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Ukończone czteroletnie szkolenie w nurcie psychoterapii Poznawczo – Behawioralnym.
Czytaj więcej
Umów wizytę przez internet
Teraz możesz w łatwy sposób umówić się z nami na wizytę wybierając dla siebie dogodny dzień i godzinę.
Zarezerwuj online