Rezerwuj wizytę
Rezerwuj wizytę
BLOG
28.07.2017 r.
Asertywność – czyli szacunek do potrzeb swoich i innych.
psychologia

Niekiedy asertywność kojarzy się z umiejętnością mówienia „nie” – jednak naprawdę jej znaczenie jest dużo głębsze.

 

Asertywność – życie w zgodzie z moimi potrzebami

 

Asertywność zaczyna się od uświadomienia sobie własnych potrzeb – czego chcę, co jest dla mnie ważne, jaka jest moja hierarchia wartości. To pierwszy niezwykle ważny krok, bo jak mam funkcjonować w szacunku do swoich potrzeb i granic jeśli nie wiem jakie są? Postawa asertywna wyraża się wtedy takim zachowaniem w którym uznaje i uważniam własne potrzeby. Na przykład jeśli dalszy znajomy prosi nas o pomoc w przeprowadzce, a ten weekend zaplanowaliśmy na regenerację i relaks – możemy, – respektując swoje prawo do realizacji potrzeb odmówić. Postawa, sprzeczna z asertywnością – polegająca na ciągłym przedkładaniu potrzeb innych nad własne nazywa się – uległością. 

 

Asertywność – życie w zgodzie z potrzebami innych

 

Drugi biegun asertywności dotyczy innych ludzi. Nie tylko chodzi w niej bowiem o zaspokajanie własnych potrzeb, ale o świadomość i szacunek dla potrzeb innych. Jeśli mam potrzebę relaksu i chce posłuchać muzyki w weekend, ale robię to przy otwartym oknie z którego na całe osiedle wylewają się decybele dźwięków – wprawdzie realizuję swoje potrzeby, ale bez troski o jednoczesną możliwość realizowania potrzeb przez innych (np. ciszy, czy słuchania innego rodzaju muzyki). Postawa w której ciągle przedkładam potrzeby swoje nad innych może wyrażać się jako agresja.

 

Asertywność pomiędzy uległością a agresją

 

Asertywność jest zatem umiejętnością ciągłego balansowania między sobą a innymi. Co więcej, nie podsuwa nam prostych odpowiedzi – to my w każdej sytuacji podejmujemy decyzję o tym, w jaki sposób wykorzystujemy asertywność we własnym życiu. Możemy też podjąć decyzję o tym, że rezygnujemy z asertywności np. rezygnujemy z relaksu pomagamy w przeprowadzce znajomemu z uwagi na dobro relacji  – i nie robimy sobie z tego powodu wyrzutów, że zachowaliśmy się ulegle. 

 

Nawet jeśli mamy problem a asertywnością nic nie jest stracone. Można ją ćwiczyć! Kobiety coraz częściej korzystają z warsztatów np. samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewczynek – WenDo. Każda osoba może natomiast pracować nad własną asertywnością podczas terapii. 

 

Aby skonsultować się z psychoterapeutą behawioralno-poznawczym wystarczy skontaktować się z Gabinetem Psychoterapii Wamka&Wamka mającym swoją siedzibę w Szczecinie. Na spotkanie można umówić się osobiście, telefonicznie lub mailowo. Istnieje także możliwość przeprowadzenia konsultacji online poprzez program Skype.

Powrót do artykułów
Anna Wamka
psycholog
seksuolog
psychoterapeuta
Absolwentka Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Ukończone studia podyplomowe z zakresu Seksuologii Klinicznej. Obecnie w trakcie procesu certyfikacji psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej.
Czytaj więcej