Rezerwuj wizytę
Rezerwuj wizytę
BLOG
13.09.2017 r.
Dlaczego wciąż chce mi się spać?
psychologia

Nadmierna senność może mieć wiele przyczyn. Najprostszą z nich jest przemęczenie i niedobór snu wywołany czynnikami sytuacyjnymi (narodziny dziecka, całonocna zabawa, praca do późnych godzin). W takiej sytuacji zwykle wystarczy złapać trochę snu, by zregenerować organizm i wrócić do optymalnego funkcjonowania.
Jednakże powodów nadmiernej senności jest znacznie więcej, a niektóre z nich wymagają bardziej specjalistycznej pomocy.

Depresja

Jednym z objawów depresji, poza obniżonym nastrojem, brakiem radości, czy motywacji do działania może być nadmierna senność. Choć smutek i lęk zwykle kojarzymy z bezsennością, jednak niektóre cierpiące na depresję osoby mogą reagować inaczej – tzw. hipersomnią – czyli nadmierną potrzebą snu. Niestety efekt jest zwykle taki sam, jak w przypadku trudności z zasypianiem czy śródnocnym wybudzaniem – sen nie przynosi odprężenia i regeneracji, nawet jeśli wydłuża się do kilkunastu godzin na dobę.

Narkolepsja

To pierwotne zaburzenie snu objawiające się nagłą i niepohamowaną potrzebą zaśnięcia które osobom cierpiącym na to zaburzenie przytrafić się może w najmniej oczekiwanej i pożądanej sytuacji np. podczas rozmowy z drugą osobą, prowadzenia auta.

Intoksykacja (alkohol, narkotyki, leki)

Nadmierna senność może być także skutkiem zażycia substancji psychoaktywnych. Ich skutkiem może być stan od nieszkodliwego poczucia znużenia, aż do śpiączki wywołanej przedawkowaniem.

Problemy podczas spania (bezdech, chrapanie, wielomocz)

Nawet u osób nie mających problemów z zasypaniem jakość snu może być obniżona przez modyfikacje jego przebiegu. Chrapanie utrudnia prawidłowe dotlenienie mózgu podczas spania, stąd uczucie niewyspania po przebudzeniu. Bezdech – któremu towarzyszy nagłe wybudzenie z wrażaniem niemożności złapania oddechu – przerywa sen i zaburza jego ciągłość. Podobnie jest z potrzebą oddawania moczu w ciągu nocy – wstawanie z łóżka przeszkadza w całkowitej regeneracji i odpoczynku.

Jak radzić sobie z nadmierną sennością?

Pierwszym krokiem jest zadbanie o prawidłową higienę snu:
– stałe pory kładzenia się spać i wstawania,
– unikanie drzemek w ciągu dnia dłuższych niż 20 minut,
– dobrej jakości materac, zaciemnienie pokoju, wywietrzony pokój.

Jeśli to nie pomorze warto porozmawiać z lekarzem rodzinnym i rozważyć diagnozę medyczną. Również psycholog i psychoterapeuta mogą pomóc wykluczając emocjonalne lub/i neurologiczne podłoże nadmiernej senności. Dobrym pomysłem jest odbycie konsultacji z psychoterapeutą behawioralno-poznawczym. Gabinet Wamka & Wamka z siedzibą na północy Polski w Szczecinie oferuje konsultacje online poprzez program Skype jak i na miejscu. Na spotkania można umówić się osobiście, mailowo lub telefonicznie.

Powrót do artykułów
Maciej Wamka
psycholog
psycholog dziecięcy
psychoterapeuta
Absolwent Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Ukończone czteroletnie szkolenie w nurcie psychoterapii Poznawczo – Behawioralnym.
Czytaj więcej