Rezerwuj wizytę
Rezerwuj wizytę
BLOG
11.09.2017 r.
Nordic Walking – ruszamy po zdrowie fizyczne i emocjonalne
psychologia

Nordic Walking czyli marsz z kijkami w ostatniej dekadzie stał się jedną z najbardziej popularnych form uprawiania rekreacji na świeżym powietrzu. Niemal wszędzie możemy spotkać młodsze i starsze osoby, które spacerują z kijami w dłoni. Jak grzyby po deszczu powstają także szkoły Nordic Walking, gdzie odpowiednio wyszkoleni instruktorzy uczą prawidłowej techniki chodu z kijkami. Skąd zatem bierze się ten fenomen rekreacji z Nordic Walking?
Raz dwa trzy – ruszaj ty!

Pierwszą zaletą uprawiania Nordic Walking jest jego powszechność i niemal bezkosztowość. Wystarczy zakupić odpowiednie kije, których cena nie musi przekraczać kilkudziesięciu złotych oraz posiadać dobrze amortyzujące buty i najprostsze sportowe ubranie. Kije z racji możliwości regulacji ich wysokości mogą być używane także przez dzieci i młodzież, stąd niejednokrotnie taka forma rekreacji uprawiana jest przez całe rodziny.

Pojedynczo i grupkami

Kolejna zaleta to scalanie więzi rodzinnych czy towarzyskich podczas uprawiania Nordic Walking. Nie raz na wspólne marsze wyruszają dziadki z wnukami czy mamy z córkami. Często obserwuje się także wspólne „kijkowanie” koleżanek z pracy czy sąsiadek z osiedla. Pozwala to na pogłębianie relacji międzyludzkich. Uczestnicy i uczestniczki marszów Nordic Walking podczas aktywności fizycznej rozmawiają i słuchają siebie nawzajem. Oczywiście niektórzy zapaleni miłośnicy Nordic Walking, preferują raczej indywidualny marsz – nic w tym złego. Pozwala to im się odciąć od bieżących spraw, zapomnieć na chwilę o codziennym kłopotach, a czasami nawet znaleźć podczas wysiłku fizycznego przestrzeń na rozwiązanie danego problemu. Ponadto osoby te są bardziej uważne na otaczającą ich przyrodę, potrafią docenić dźwięki natury, a dzięki temu lepiej się zrelaksować.
Bardzo ważnym aspektem uprawiania Nordic Walking jest możliwość prowadzenia zorganizowanych zajęć przez instruktora tej formy rekreacji. Systematyczne spotykanie się grupy o określonej godzinie w określonym miejscu systematyzuje wyjście z domu i podnosi motywację do wysiłku fizycznego. Pomimo tego, że czasem się nie chce bo „coś boli w krzyżu” lub „pogoda jakaś niepewna”. Świadomość, iż należy się do grupy osób które czekają na nasze przybycie pomaga zmobilizować się do spaceru. Wspólne zajęcia Nordic Walking pomagają w walce ze stanami depresyjnymi, lękowymi – nie pozwalając na pozostawianie w domu samemu wśród czterech ścian, i podnosząc poziom endorfin.

Wyginam śmiało ciało

Poza aspektem psychologiczno-emocjonalnym należy pamiętać o dobrotliwym wpływie systematycznego uprawiania Nordic Walking na nasze ciało. Instruktorzy zwracają uwagę, iż podczas stosowania prawidłowej techniki marszu w ruch zaangażowanych jest do 90% wszystkich mięśni. To więcej niż podczas pływania czy jazdy na rowerze. Ponadto stały wysiłek fizyczny wzmacnia organizm, zmniejsza ryzyko zawału czy wystąpienia osteoporozy. Aktywność ruchowa dotlenia mózg i powoduje wydzielanie się endorfin czyli tzw. hormonów szczęścia. Ważne jest aby zacząć uprawianie Nordic Walking od kontaktu z instruktorem, który pokaże i skontroluje prawidłową technikę marszu z kijkami tak aby czerpać z niego jak najwięcej dobrego.

W przypadku odczuwania potrzeby szerszego omówienia tematu wpływu aktywności fizycznej na nasze ciało i umysł dobrze jest skontaktować się z psychoterapeutą behawioralno-poznawczym. Szczeciński Gabinet Psychoterapeutyczny Wamka & Wamka oferuje konsultacje online poprzez program Skype jak i tradycyjnie w gabinecie. Na spotkania można umówić się mailowo, telefonicznie lub osobiście.

Powrót do artykułów
Anna Wamka
psycholog
seksuolog
psychoterapeuta
Absolwentka Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Ukończone studia podyplomowe z zakresu Seksuologii Klinicznej. Obecnie w trakcie procesu certyfikacji psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej.
Czytaj więcej