Rezerwuj wizytę
Rezerwuj wizytę
BLOG
21.07.2017 r.
Skowronki i sowy – kto rano wstaje, a kto dopiero po południu?
psychologia

Niektóre osoby wyjątkowo cenią sobie poranne wstawanie, inne wręcz odwrotnie wolą długo wylegiwać się w łóżku. Psychologowie nazwali je, zgodnie z porą preferowanej aktywności skowronkami i sowami. Typowy skowronek śpi mniej więcej od 22 do 6 rano, sowa natomiast pójdzie spać około 2:00 nad ranem, a wstanie w okolicach 10:00. Naukowcy przekonują, iż na bycie skowronkiem lub sową główny wpływ ma ilość i intensywność światła dziennego. Uważa się także, że znaczenie ma miejsce zamieszkania (skowronki częściej mieszkają na wsi niż w mieście), położenie geograficzne (więcej skowronków na północy i wschodzie), czy nawet pora roku urodzenia (skłonność do wcześniejszego wstawania mają osoby urodzone na jesieni i w zimie kiedy dzień jest krótki).

Zalety i wady ptasich preferencji

Można sobie wyobrazić, że każdy typ biorytmu ma swoje plusy i minusy. Wstające wcześnie rano skowronki, mają więcej czasu dla siebie, kiedy przed pozostałymi domownikami niespiesznie rozpoczynają dzień przy porannej kawie. Często odczuwają odprężenie mając świadomość, że rzeczywistość wokół nich jeszcze nie rozpoczęła codziennego biegu, a świat pogrążony jest we śnie. Dodatkowo osoby lubiące rozpoczynać pracę o wczesnej porze zwykle wcześniej też kończą swoje obowiązki zatem mogą cieszyć się wolnym czasem już popołudniem podczas, gdy inni mają jeszcze wiele godzin pracy przed sobą. Nic jednak nie obejdzie się bez kosztów. Skowronki wieczorem mogą mieć pewne trudność w zorganizowaniu sobie odpoczynku, gdy inni domownicy (lub sąsiedzi) preferują sowi tryb życia i dopiero wieczorem wkraczają w pełnię aktywności.

Sowy z kolei wysypiają się dowoli rano, a pełnię aktywności osiągają gdy świat pogrążony jest we śnie. Wieczór może sprzyjać pracy twórczej. Niestety większość zawodów wymaga od nas wczesnego wstawania, zatem częściej to sowy niż skowronki zmuszone są do zmiany swoich indywidualnych preferencji. Jak to zrobić?

Jak zostać skowronkiem?

Zalecane jest wychodzenie na światło dzienne zaraz po przebudzeniu – czemu niezwykle skutecznie może sprzyjać np. posiadanie psa. W skrajnych przypadkach – kiedy brak światła słonecznego warto rozważyć zakup tzw. lampy antydepresyjnej imitującej dzienne światło w momencie jego niedoboru. Światło słoneczne, lub jego zamiennik pozwoli (w miarę) bezboleśnie wejść w poranek, szczególnie zimową porą.

Warto też motywować się do zmiany trybu funkcjonowania (nawet jeśli zmiana jest nam raczej narzucona przez rodzaj pracy, niż jest naszym wolnym wyborem). Powszechnie uważa się, że zdrowszy dla organizmu jest system funkcjonowania skowronków. Jest on zgodny z naturalnym trybem życia i korzystaniem z dobrodziejstwa światła dziennego. Istnieją też inne korzyści przestawienia się z sowy na skowronka – przykładowo dla osób uprawiających turystykę górską wczesne wstawanie może być gwarantem bezpiecznego powrotu (przed zapadnięciem zmroku). Nie trzeba jednak chodzić po górach, by odczuć zalety wcześniejszego wstawiania. Więcej czasu dla siebie o poranku można przeznaczyć na fitness, spokojne wejście w rytm pracy, czy podziwianie uroków wschodów słońca. To tylko niektóre korzyści z wcześniejszego wstawania, być może warto spróbować i odkryć własne?

W Szczecinie co prawda nie ma gór, ale jeśli przeszkadza ci Twój dotychczasowy tryb życia i chciałbyś/chciałabyś zmienić swój sposób porannego funkcjonowania to dobrym pomysłem jest umówienie się na spotkanie w Gabinecie Wamka i Wamka, gdzie można uzyskać cenne informacje na temat zmiany swoich codziennych nawyków. Z psychoterapeutą można umówić się na pierwsze spotkanie osobiście lub telefonicznie.

Powrót do artykułów
Anna Wamka
psycholog
seksuolog
psychoterapeuta
Absolwentka Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Ukończone studia podyplomowe z zakresu Seksuologii Klinicznej. Obecnie w trakcie procesu certyfikacji psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej.
Czytaj więcej