BLOG

24.02.2017 r.

Jak łatwo wprowadzić zmiany we własnym życiu – Kaizen

psychologia
psychoterapia

Wielu z nas chciałoby wprowadzić we własnym życiu pewne zmiany – mogą to być różne rzeczy – od zdrowszego trybu życia, nauczenia się języka obcego, po znalezienie partnera. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że wszystkie te cele są zupełnie różne i nie da się podać jednej metody na wprowadzenie ich wszystkich. Co więcej, każdy z nich wydaje się wymagać dużo czasu i wysiłku, innymi słowy jest trudny.

Chyba każdy z nas robił kiedyś postanowienia noworoczne, z których potem bardzo szybko zrezygnował. Czy więc jest jakiś sposób, by to sobie ułatwić? I czy we wprowadzaniu tego typu zmian, kiedy tak naprawdę nic nam „nie dolega”, a jedynie chcemy poprawić jakość swojego życia, może być nam pomocny psycholog?

 

Jak najbardziej! Jeśli wielokrotnie próbowaliśmy już wprowadzić daną zmianę, ale bez skutku, to skorzystanie ze wsparcia psychologa lub psychoterapeuty może umożliwić nam w końcu odniesienie sukcesu. W Szczecinie zapraszamy Cię do skorzystania z konsultacji w gabinecie psychologicznym Wamka i Wamka. Oferujemy również możliwość rozmowy z psychologiem online (przez Skype).

 

Poniżej opisujemy jedną z metod, która pomoże Ci zrealizować Twój cel.

W obliczu planowanej zmiany nasz mózg zwykle działa dwutorowo:

  • z jednej strony nasza pełna entuzjazmu świadomość mówi: „Tak, to świetny pomysł! Zrób to!”
  • z drugiej zaś strony bardziej pierwotna część naszego mózgu ledwo słyszalnie szepcze: „To będzie bardzo ciężkie i nie wiadomo, czy się uda. Będzie wymagało wiele zaangażowania, a przecież możesz zająć się czymś przyjemniejszym”.

Z biegiem czasu entuzjazm naszej świadomości słabnie, jej głos przestaje być już tak radosny i pewny siebie i słyszymy go coraz rzadziej. Drugi głos natomiast zyskuje na sile i coraz częściej mówimy sobie: „dziś sobie odpuszczę, ale jutro wezmę się za to już na pewno”.

Ta prawidłowość sprawdza się bardzo często – niezależnie czy chodzi o naukę czegoś nowego, dietę, czy zmianę nawyków. Czy jest więc jakiś sposób, aby obejść ten mechanizm i konsekwentnie wprowadzać zmianę, na której nam zależy?

Na szczęście, TAK. Odpowiedzią może być KAIZEN.

Być może słyszałeś o metodzie kaizen w kontekście zarządzania firmą. Kaizen zastosowane do życia osobistego wygląda nieco inaczej.

Duże zmiany małymi krokami – Kaizen

Ten drugi, zniechęcający nas głos w naszej głowie to STRACH. Strach budzi się w naszej głowie automatycznie za każdym razem, gdy stoimy przed mniejszym lub większym wyzwaniem. Można jednak go ominąć i zrealizować swój cel „nie budząc” strachu. Jak? Wprowadzając zmiany bardzo małymi krokami, tak małymi, żeby nasz mózg nawet ich „nie zauważył”.

Gdy planujesz wprowadzenie zmiany, podziel swój cel na szereg małych podcelów i za każdym razem rób tylko jeden krok do przodu, skupiając się tylko na nim. Na przykład:

  • Jeśli chcesz jeść mniej słodyczy, nie wyrzucaj z domu wszystkich czekolad i nie wprowadzaj rygorystycznej diety. Zamiast tego zacznij od wyrzucania pierwszego kęsu każdej porcji słodyczy, które normalnie byś zjadł w ciągu dnia. Gdy poczujesz się z tym już komfortowo, zacznij wyrzucać dwa kęsy i tak dalej.
  • Jeśli chcesz nauczyć się hiszpańskiego, zacznij od uczenia się jednego słówka dziennie. Jeśli czujesz, że to Ci nie wychodzi, zwolnij tempo do jednego słówka co weekend. Gdy to Ci wejdzie w nawyk, zacznij uczyć się po dwa słowa, potem po trzy itd.
  • Chcesz utrzymywać porządek w pokoju? Zacznij od biurka i codziennie odłóż na właściwe miejsce jedną z zalegających na nim rzeczy.
  • Chcesz mieć więcej kontaktów towarzyskich? Codziennie odezwij się do jednej osoby, z którą normalnie byś się nie kontaktował. Jeśli to za dużo, to po prostu się uśmiechnij lub wyślij komunikat w mediach społecznościowych.

Twoje kroki muszą być naprawdę BARDZO małe, takie byś czuł się z nimi zupełnie komfortowo i by były dla Ciebie ŁATWE. To nie szkodzi, jeśli wydaje Ci się, że posuwając się tak wolno, nigdy nie dojdziesz do celu. Dotrzesz tam szybciej niż myślisz, bo po pewnym czasie małe kroki nabiorą bardzo dużego przyspieszenia i sam się zdziwisz, kiedy będziesz na miejscu. Poza tym – co jest lepsze: robienie bardzo małych kroków do przodu czy stanie w miejscu?

Metoda Kaizen jest z powodzeniem stosowana w wielu ośrodkach terapeutycznych na całym świecie oraz przez psychologów i trenerów osobistych pracujących z osobami chcącymi poprawić jakość swojego życia. Jeśli jesteś zainteresowany uzyskaniem wsparcia psychologa w tym kierunku, skontaktuj się z nami w gabinecie psychoterapii Wamka i Wamka w Szczecinie. Zapraszamy!

Powrót do artykułów

Anna Wamka

psycholog
seksuolog
psychoterapeuta
Absolwentka Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Ukończone studia podyplomowe z zakresu Seksuologii Klinicznej. Obecnie w trakcie procesu certyfikacji psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej.
Czytaj więcej