BLOG

27.03.2017 r.

Jak się relaksować?

psychologia

Pobudka wcześnie rano na irytujący dźwięk budzika, bieg do kuchni po kawę, pierwsze próby budzenia dzieci, poranna toaleta, ponowne próby nakłonienia dzieci do wstania, pospieszne przygotowywanie śniadania dla dzieci, znów budzenie, tym razem „na poważnie”, dzieci wstają, jedzą śniadanie, Ty na swoje już nie masz czasu, bo 10 minut spędzasz szukając służbowego telefonu, w końcu udaje Wam się wyjść, tylko 10 minut po czasie, i tak nieźle. Szybko odwozisz dzieci do szkół i pędzisz do biura, a tam już czeka na Ciebie milion spraw do załatwienia…

Znasz to? Jak w tym ciągłym kołowrotku znaleźć czas na relaks? I w zasadzie po co? Czy relaksowanie się nie jest luksusem, który tylko Cię spowolni i wybije z rytmu kolejnych obowiązków?

Po co nam relaks?

Dobry psycholog powie Ci, że robiąc wszystko w pośpiechu, niekoniecznie zrobisz to szybciej, niż gdy pracujesz ze spokojem. Starając się wykonać obowiązki jak najszybciej, często popełniamy błędy, których łatwo można było uniknąć, gdyby poświeciło się chociaż moment na zastanowienie lub sprawdzenie. Co więcej, pracując w pośpiechu, działamy rutynowo i nie dajemy sobie szansy na znalezienie nowego, bardziej efektywnego sposobu osiągnięcia zamierzonego efektu. Tymczasem osoby, które pracują nieco wolniej, ale za to w pełni skupiają się na aktualnym zadaniu, częściej wpadają na nowatorskie pomysły, które zaoszczędzą im czas w przyszłości.

Jak zatem skutecznie się zrelaksować, gdy nie mamy czasu na półgodzinną medytację?

Poniżej przedstawiamy Ci kilka prostych sposobów na relaks i odprężenie w ciągu intensywnego dnia. Wybierz te, które najbardziej Ci odpowiadają, a zauważysz różnicę tak w swoim samopoczuciu, jak i wynikach pracy.

1. Spacer

Spacer wcale nie musi być długi i niekoniecznie musi być w lesie za miastem. Wykorzystaj w tym celu naturalnie nadarzające się okazje w ciągu dnia. Podczas kilkuminutowego spaceru oderwij swoje myśli od codziennych spraw i skup się tylko na tym, co Cię otacza – możesz obserwować przyrodę lub przyglądać się mijanym ludziom albo budynkom. Wysiądź o przystanek wcześniej z autobusu i przejdź ostatni odcinek na pieszo lub zrób sobie krótki spacer podczas przerwy na lunch w biurze, a poczujesz większy spokój i przypływ energii na resztę dnia.

2. Głębokie spokojne oddechy

Odejdź na chwilę od miejsca pracy i weź kilka bardzo spokojnych, głębokich oddechów. Nasz umysł czerpie z ciała wiele informacji, które wpływają na nasze samopoczucie. Jeśli ciało jest spięte, umysł interpretuje to jako oznakę niebezpieczeństwa i zaczyna „się stresować”. Kiedy z kolei ciało jest rozluźnione, dla umysłu to znak, że wszystko jest w porządku i nie ma się czym denerwować.

3. Wyobraźnia

Przenieś się w wyobraźni na kilka minut w jakieś spokojne i bezpieczne miejsce. Może to być miejsce, które naprawdę kiedyś odwiedziłeś lub takie stworzone tylko w Twoim umyśle. Ważne, żebyś przez kilka minut zatopił się całkowicie w tym wyobrażeniu. Przyjrzyj się bardzo uważnie otaczającym Cię tam widokom, usłysz dźwięki, zauważ zapachy i poczuj, jak odprężenie powoli ogarnia Twoje ciało.

Wybierz swoją ulubioną technikę i stosuj ją regularnie, ich skuteczność zwiększa się wraz z praktyką. Im częściej będziesz po nie sięgać, tym szybciej osiągniesz za ich pomocą stan relaksu.

Jeśli chciałbyś wprowadzić więcej spokoju i uważności do swojego życia oraz interesują Cię również inne sposoby osiągnięcia zdrowej równowagi, serdecznie zapraszamy do kontaktu z nami w gabinecie psychologicznym Wamka i Wamka w Szczecinie.

Powrót do artykułów

Anna Wamka

psycholog
seksuolog
psychoterapeuta
Absolwentka Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Ukończone studia podyplomowe z zakresu Seksuologii Klinicznej. Obecnie w trakcie procesu certyfikacji psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej.
Czytaj więcej