CO TO JEST ZESPÓŁ ASPERGERA?

  • Psychologia dziecięca
  • Psychologia

Ostatnio coraz więcej mówi się na temat zespołu Aspergera oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu. Na czym jednak one właściwie polegają?

Wielu z nas autyzm kojarzy się przede wszystkim z dzieckiem siedzącym w kącie pokoju i bawiącym się samotnie bez zwracania uwagi na otoczenie. Jest to obraz, który ma coś wspólnego z rzeczywistością, jest jednak bardzo niepełny. Autyzm to grupa zaburzeń, które występują w trzech obszarach funkcjonowania człowieka:

– interakcji społecznych

– komunikacji

– zainteresowań i zachowań.

Mianem zespołu Aspergera określa się problemy w tych samych sferach jednak o stosunkowo mniejszym natężeniu (na tyle małym, że często pozostają one niezauważone przez nauczycieli na wszystkich etapach edukacji danej osoby).

Termin „zaburzenia ze spektrum autyzmu” to z kolei kategoria szersza i obejmuje zarówno autyzm, zespół Aspergera, jak i trudności zbliżone do autyzmu, ale nie spełniające wszystkich jego kryteriów (czyli na przykład, gdy objawy dotyczą tylko dwóch, a nie trzech sfer lub gdy objawy pojawiły się po 3. roku życia).

Jak wyglądają objawy zespołu Aspergera w codziennym życiu?

Do trudności w sferze interakcji społecznych i komunikacji mogą należeć:

– problem z utrzymywaniem przyjaźni i bliskich relacji,

– trudność w interpretacji sygnałów ciała i mimiki (np. gdy ktoś ma przygnębiony wyraz twarzy i jednocześnie mówi, że czuje się „dobrze”, osoba z zespołem Aspergera prawdopodobnie nie dostrzeże tej rozbieżności i uzna, że rozmówca rzeczywiście czuje się dobrze),

– problem ze zrozumieniem intencji innych osób, delikatnych sugestii w ich wypowiedziach (np. gdy rozmówca wielokrotnie zerka na zegarek i mówi, że już późno, osoba z zespołem Aspergera raczej nie zrozumie, że to oznacza, że rozmówca się spieszy i chce już iść),

– problem z rozumieniem ironii i sarkazmu w wypowiedziach innych,

– trudność z rozumieniem żartów, zbyt dosłowne interpretowanie tego, co mówią inni,

– problem z rozumieniem metafor i figur retorycznych (np. „poczekaj 5 minut” jest interpretowane jako dosłownie 5 minut – ani minuty więcej czy mniej).

Specyficzne cechy aktywności i zainteresowań mogą obejmować:

– bardzo wyspecjalizowane zainteresowania (np. kolekcjonowanie filmów z lat 1950-1960 i encyklopedyczna wiedza na ich temat),

– wiele rutynowych zachowań w ciągu dnia (np. posiłki i przerwy w pracy zawsze dokładnie o tych samych porach, wybieranie codziennie bardzo podobnych ubrań, spędzanie wieczorów zawsze w ten sam sposób, chodzenie na spacery z psem zawsze tą samą trasą),

– bardzo drobiazgowe przestrzeganie harmonogramu zajęć (często ustalonego przez samego siebie).

 

Objawy zespołu Aspergera mogą być zbliżone do symptomów fobii społecznej, depresji, zaburzenia obsesyjno-kompulsywnego i innych, dlatego właściwe rozpoznanie może postawić jedynie specjalista.

Jeśli sądzisz, że możesz mieć cechy zespołu Aspergera i chciałbyś to skonsultować ze specjalistą, możesz skontaktować się z jednym z ośrodków wspierających osoby z autyzmem działającym w najbliższej miejscowości, możesz również umówić się na konsultację z psychologiem W Szczecinie zapraszamy Cię do umówienia spotkania w gabinecie Wamka i Wamka. Możesz w tym celu skontaktować się z nami telefonicznie, mailowo lub zarezerwować termin przez naszą stronę internetową (zakładka „Kontakt”).

O autorze

Anna Wamka

  • Psycholog
  • Psychoterapeuta
  • Seksuolog

Jestem psychologiem, seksuologiem oraz psychoterapeutą w trakcie procesu certyfikacji w nurcie Poznawczo – Behawioralnym.

Zawsze interesowała mnie ludzka psychika, od kiedy pamiętam obserwowałam zachowania ludzi, słuchałam ich.

Poznaj mnie lepiej

Avatar photo

Poznaj lepiej psychologię

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Jak zaniedbanie emocjonalne w dzieciństwie wpływa na emocje dorosłych?

Jak zaniedbanie emocjonalne w dzieciństwie wpływa na emocje dorosłych?

Wprowadzenie Podejmijmy wspólnie wyprawę w głąb ludzkiego serca i umysłu, miejsce gdzie zawiązuje się łańcuszek emocji, pasji i relacji. Nie od dziś wiadomo, że inteligencja emocjonalna wpływa na nasze życie niemal równie mocno co tradycyjny iloraz inteligencji (IQ). [...]
Czytaj cały artykuł
ADHD - epidemia współczesności czy wyzwanie normalności

ADHD – Kiedy „normalne” staje się wyjątkiem w świecie ciągłych wyzwań?

Wprowadzenie W ostatnich latach mogliśmy zaobserwować gwałtowny wzrost liczby osób identyfikujących się z zaburzeniami koncentracji lub otrzymujących diagnozę ADHD. W społeczeństwie, gdzie wygoda dostępu do informacji i tempo życia nieustannie rosną, postrzeganie własnych zdolności poznawczych [...]
Czytaj cały artykuł
Dzieci i lęki – jak rozpoznać i pomagać najmłodszym w walce z niepokojem?

Dzieci i lęki – jak rozpoznać i pomagać najmłodszym w walce z niepokojem?

Wprowadzenie We współczesnym świecie dzieci i młodzież coraz częściej zmierzyć się muszą z potężnym przeciwnikiem – lękiem. Od zagrożeń płynących z ekranów po presję osiągnięć – skala potencjalnych źródeł niepokoju jest szeroka. W niniejszym artykule pragniemy zwrócić [...]
Czytaj cały artykuł

Umów się na pierwszą rozmowę
i dowiedz się, jak możemy ci pomóc

Umów konsultację online