PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA

  • Psychoterapia

Na termin psychoterapia poznawczo-behawioralna składają się trzy słowa które wymagają szczegółowego omówienia.

Psychoterapia – jest to potocznie leczenie zaburzeń metodami psychologicznymi. Bardziej precyzyjna i fachowa definicja została zaproponowana przez Johna Norcossa (1990, za: Prochaska i Norcoss, 2006, s.5) która mówi, że to „świadome i zamierzone zastosowanie wywodzących się z uznanych zasad psychologii metod klinicznych i postaw interpersonalnych w celu towarzyszenia ludziom w modyfikacji ich zachowań, procesów poznawczych, emocji i/lub innych cech osobowych w kierunku, który uczestnicy terapii uważają za pożądany”

Terapia (psychoterapia) poznawcza – oparta jest na poznawczym modelu pojawiania się zaburzeń psychicznych. W wielu problemach emocjonalnych takich jak np. depresja, lęki, nerwica czy problemy z odżywianiem występuje szczególna kategoria (występują niezmienne składniki) składników: myśli automatyczne, schematy emocjonalne, zniekształcenia poznawcze które w określony sposób wpływają na nasze zachowanie i emocje. Poprawa funkcjonowania pacjenta polega na analizie i modyfikacji przekonań (o sobie, świecie innych ludziach) które są najczęściej połączone z dysfunkcjonalnymi zachowaniami i emocjami. Poznawczy proces terapeutyczny opiera się o trzy etapy

– uświadomienie myśli automatycznych

– naukę łączenia tych myśli z problematycznymi emocjami i zachowaniem

– następnie dokonywana jest weryfikacja sądów, przekonań, opinii i oczekiwań, sposobów wnioskowania oraz zniekształceń poznawczych i zmiana ich na bardziej adaptacyjne sposoby myślenia.

Terapia (psychoterapia) behawioralna – oparta na procesach uczenia się. Model ten zakłada spojrzenie na człowieka jako jednostkę, która przez całe swoje życie uczy się na zasadzie własnych doświadczeń i obserwacji. W tym czasie również „uczy” się zachowań nieadaptacyjnych, jak i ma brak umiejętnościach adaptacyjnych. W czasie psychoterapii stosowane są różnego rodzaju techniki mające na celu zmianę zachowań niepożądanych i uczenia się tym samym bardziej adaptacyjnych. Wygaszanie, hamowanie zachowań niepożądanych oraz modelowanie zachowań pożądanych to główne techniki stosowane w psychoterapii. Praca taka odbywa się głównie w środowisku pacjenta, przy cięższych problemach podczas technik wyobrażeniowych w gabinecie.

Psychoterapia poznawczo-behawioralna – połączenie koncepcji terapeutycznej poznawczej i behawioralnej które oparte są na wspólnym podłożu teoretycznym. Zachowanie jest determinowane przez procesy uczenia się (terapia behawioralna), nabywanie przekonań ich utrwalenie oraz sposób widzenia rozumienia świata (terapia poznawcza). Terapia poznawcza jest wykorzystywana ze sposobami pracy wywodzącymi się z terapii behawioralnej stąd jej nazwa – psychoterapia poznawczo-behawioralna

Bibliografia

Popiel A. Pragłowska E. (2008) PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA Warszawa: Paradygmat

O autorze

Anna Wamka

  • Psycholog
  • Psychoterapeuta
  • Seksuolog

Jestem psychologiem, seksuologiem oraz psychoterapeutą w trakcie procesu certyfikacji w nurcie Poznawczo – Behawioralnym.

Zawsze interesowała mnie ludzka psychika, od kiedy pamiętam obserwowałam zachowania ludzi, słuchałam ich.

Poznaj mnie lepiej

Avatar photo

Poznaj lepiej psychologię

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Jak zaniedbanie emocjonalne w dzieciństwie wpływa na emocje dorosłych?

Jak zaniedbanie emocjonalne w dzieciństwie wpływa na emocje dorosłych?

Wprowadzenie Podejmijmy wspólnie wyprawę w głąb ludzkiego serca i umysłu, miejsce gdzie zawiązuje się łańcuszek emocji, pasji i relacji. Nie od dziś wiadomo, że inteligencja emocjonalna wpływa na nasze życie niemal równie mocno co tradycyjny iloraz inteligencji (IQ). [...]
Czytaj cały artykuł
ADHD - epidemia współczesności czy wyzwanie normalności

ADHD – Kiedy „normalne” staje się wyjątkiem w świecie ciągłych wyzwań?

Wprowadzenie W ostatnich latach mogliśmy zaobserwować gwałtowny wzrost liczby osób identyfikujących się z zaburzeniami koncentracji lub otrzymujących diagnozę ADHD. W społeczeństwie, gdzie wygoda dostępu do informacji i tempo życia nieustannie rosną, postrzeganie własnych zdolności poznawczych [...]
Czytaj cały artykuł
Dzieci i lęki – jak rozpoznać i pomagać najmłodszym w walce z niepokojem?

Dzieci i lęki – jak rozpoznać i pomagać najmłodszym w walce z niepokojem?

Wprowadzenie We współczesnym świecie dzieci i młodzież coraz częściej zmierzyć się muszą z potężnym przeciwnikiem – lękiem. Od zagrożeń płynących z ekranów po presję osiągnięć – skala potencjalnych źródeł niepokoju jest szeroka. W niniejszym artykule pragniemy zwrócić [...]
Czytaj cały artykuł

Umów się na pierwszą rozmowę
i dowiedz się, jak możemy ci pomóc

Umów konsultację online